Awakenings slaat voor Summer Festival de handen ineen met HandicapNL en Philips TV & Sound en kondigt met trots een ‘prikkelarme’ ruimte aan. Een plek waar bezoekers die dat nodig hebben, zich terug kunnen trekken in een fijne serene plek, onder andere met behulp van noise-cancelling headphones en rustgevende geluiden en beelden.

Deze ruimte is ontwikkeld in samenwerking met HandicapNL en Philips TV & Sound en is bedoeld voor bezoekers met een beperking

In Nederland leven 2 miljoen mensen met een beperking. Een groot deel hiervan zijn jongeren die zich eenzaam voelen en nooit naar een festival gaan. Het is voor deze groep niet vanzelfsprekend dat zij deel kunnen nemen aan het normale dagelijkse leven. Awakenings hoopt hierin een verschil te kunnen maken door haar evenement beter toegankelijk te maken, zodat het voor iedereen mogelijk is om van dit festival te genieten.
Awakenings Summer Festival

In deze nieuwe zorgruimte zijn medewerkers van HandicapNL aanwezig  voor advies maar er is ook ondersteuning van een medische vrijwilliger. Er zijn verschillende spaces ingericht voor overprikkelde bezoekers om even helemaal tot rust te komen. Zo is er een ruimte waar medische zorg verleend kan worden. Een gekwalificeerde host bij de deur ziet erop toe dat alleen bezoekers die de ruimte echt nodig hebben worden toegelaten. Overige bezoekers worden doorverwezen naar de diverse chill out area’s op het festivalterrein.
“We deden altijd al meerdere dingen om bezoekers met een beperking te faciliteren zoals het aanbieden van een gratis ticket voor begeleiders, het faciliteren van rolstoeltoegankelijke parking, -toiletten, rijplaten en ramps. Door gesprekken met HandicapNL en met de doelgroep en elkaar beseften we ons dat we zo veel meer kunnen, en moeten, doen. Wij vinden dat iedereen van al het moois dat festivals te bieden hebben moet kunnen genieten en willen met Awakenings in de toekomst zo veel mogelijk barrières wegnemen. De prikkelarme ruimte is hierin de eerste stap. Nu zijn er mensen die graag naar een festival zouden willen komen maar bijvoorbeeld niet urenlang aan een stuk door onder de mensen willen of kunnen zijn en daardoor maar helemaal niet gaan. Dit vinden wij zonde en daarom proberen wij met dit soort toevoegingen aan ons festival een oplossing te bieden. We zullen onze kennis en ervaringen delen en hopen hiermee andere organisatoren te inspireren en zo de festival industrie toegankelijker te maken.”

Nikki Schuurs – Manager Duurzaamheid AwakeningsAwakenings is onderdeel van de koplopers groep die zich onder leiding van HandicapNL inzetten om evenementen toegankelijker te maken onder de noemer ‘Onbeperkt Feest’.De prikkelarme ruimte is een samenwerking tussen  Awakenings met HandicapNL en Philips TV & Sound. In gesprekken met HandicapNL is gekeken wat er nodig is om mensen met een beperking goed te faciliteren op festivals, in Philips TV & Sound heeft Awakenings hiervoor een mooie partner gevonden. Philips zal onder andere noise-cancelling headphones en schermen leveren voor de prikkelarme ruimte.

“Wij streven naar een wereld waarin mensen met een handicap niet beperkt worden binnen de samenleving. Dat vergt vaak grote veranderingen, waarbij samenwerkingen met koplopers een enorm positief effect hebben. In onze gezamenlijke visie om mensen ongeacht verschillen samen te brengen zijn wij ontzettend blij dat Awakenings een van onze 10 festival-partners is. Met deze samenwerking brengen wij de samenleving weer een stukje dichter bij elkaar en wij zijn ontzettend trots op de bijdrage die wij en onze partners daaraan hebben geleverd!” zegt Daniëlle Schutgens, Directeur HandicapNL

De ruimte op Awakenings Summer Festival is onderdeel van een pilot. Met als doel dat het vanaf volgend jaar een vast element wordt op de festivals van Awakenings. Ervaringen worden gedeeld binnen zowel de koplopers groep van ‘Onbeperkt Feest’, als de interne werkgroep van festivals binnen de ID&T Group, om hier vervolgens samen in op te trekken.

Awakenings hoopt dat vele organisatoren zullen volgen, zodat ook bezoekers met een beperking van festivals kunnen genieten. Op Awakenings Summer Festival mag er zoals altijd 1 begeleider gratis mee. Ook zijn er nog enkele huisjes apart gehouden, welke faciliteiten hebben voor personen met een beperking.  Voor iedereen die liever in een eigen tent op de camping wil staan, zijn er plekken vrijgehouden dicht bij een toilet- & douchegebouw met aangepaste faciliteiten. Meer info over alle voorzieningen is te vinden op www.awakenings.com/toegankelijkheid. Voor vragen kan er gemaild worden naar info@awakenings.nl.


Over Awakenings
Awakenings ontvangt jaarlijks 300,000 bezoekers op haar evenementen. Awakeings is zich bewust van haar footprint en is bewust bezig met het duurzaam creëren van haar evenementen. De organisatie is al jaren partner van kenniskringen voor duurzame evenementen zoals ADE Green, Plastic Promise & The Green Deal Circulair Festivals.
Awakenings is een van de koplopers in het initiatief ‘Onbeperkt Feest’ van HandicapNL en Green Events.  Afgelopen ADE heeft de organisatie met een aantal medeorganisatoren de officiële belofte om samen het voortouw te nemen in het toegankelijker maken van de festival sector ingeleverd aan Tweede Kamerlid Lucille Werner. Zie www.awakenings.com/green voor alle duurzame initiatieven van Awakenings.Over HandicapNL 
HandicapNL werkt aan één wereld waarin we samen onze favoriete artiesten zien optreden, samen dansen en plezier maken. We komen elke dag een stapje dichter bij elkaar en dichter bij onze droom: de samenwereld. dans je mee? Verklein de afstand en steun ons project Toegankelijke Festivals.  HandicapNL. Voor de samenwereld.Over TP Vision  
TP Vision is marktleider op het gebied van visuele digitale B2B-oplossingen en consumentenentertainment. In de consumentenmarkt is TP Vision sinds respectievelijk 2012 en 2018 de officiële licentiehouder van Philips TV en Philips Sound-producten. Het bedrijf introduceerde zijn eerste Philips Sound-collectie op de IFA-beurs in 2019. De producten van TP Vision staan voor eersteklas kwaliteit.Dit wordt mogelijk gemaakt door de combinatie van TP Vision’s Europese ontwerpexpertise en innovatieve Philips TV-erfgoed met de operationele uitmuntendheid, flexibiliteit en snelheid van TPV, het moederbedrijf van TP Vision. Met deze gecombineerde krachten brengen we eersteklas TV’s en displays op de markt: slim en gemakkelijk te gebruiken met verfijnde styling. We geloven in het creëren van producten die de menselijke zintuigen prikkelen en binnen handbereik zijn van alle consumenten op de markten waarin we actief zijn. Vier jaar geleden heeft TP Vision een nieuwe strategie geïmplementeerd om Philips TV & Sound te herpositioneren als consumentenlifestyle-merken.Over TPV Care
Bij TPV geloven we in de kracht van technologie om geweldige en betekenisvolle visuele en geluidservaringen te creëren. Onze producten en onze medewerkers staan centraal in alles wat we doen, en samen verkennen we voortdurend betekenisvolle manieren om mensen en gemeenschappen te helpen hun volledige potentieel te bereiken – elke dag weer. TPV Cares is de thuisbasis van onze initiatieven op het gebied van sociale en milieu-impact. Aangedreven door onze bedrijfseenheden zoals TP Vision (Philips TV & Sound), biedt TPV Cares onze visuele en geluidservaring producten, evenals financiële en vrijwillige ondersteuning aan waardevolle gemeenschapsprojecten.