DGTL is een bekend elektronische muziekfestival dat jaarlijks plaatsvindt in Amsterdam en andere steden over de hele wereld zoals Barcelona, Sao Paulo en Tel Aviv. Tijdens het paasweekend was het weer tijd voor de editie in Amsterdam op de NDSM Werf en ik mocht de zondag bijwonen! Die dag draaide o.a. Philou Louzolo, Cera Khin, Chris Stussy, Moderat en Bonobo.
DGTL heeft duurzaamheid hoog in het vaandel staan en heeft als doel om een duurzaam festival te organiseren. Dit vertaalt zich in verschillende aspecten van het festival zoals het gebruik van biologisch afbreekbare materialen, recycling en het promoten van bewustwording over duurzaamheid.
Om 12:00 uur opende DGTL haar deuren. Na de paasbrunch met familie kon je dus rechtstreeks door naar DGTL. Als je het mij vraagt een ideale planning tijdens het paasweekend! Het festival had naast de edities overdag voor de echte die-hards nog nachtedities. Daarnaast hadden we enorm veel geluk want het weer had er net zoveel zin in als wij.
Het festival staat bekend om zijn indrukwekkende stages en decoraties. Elke editie heeft een uniek thema en er wordt veel aandacht besteed aan de visuele elementen, zoals lichtshows en videoprojecties. DGTL streeft er naar om kunst net zo belangrijk te maken als de muziek. Dit was dan ook zeker te zien! Bij binnenkomst was een grote kleurrijke boog te zien. Tijd om even een rondje te gaan lopen over het terrein met maar liefst 7 stages.
DGTL kunst en stages
Eerst even snel een drankje halen en deze konden per PIN gehaald worden. Een groooooot pluspunt wat mij betreft want zo heb je aan het einde van de dag geen stapel muntjes over in je tas. Onderweg naar de AMP stage kwamen we verschillende eettentjes tegen dus er was voor de foodlover keus genoeg! Onze ogen vielen direct op een groot kunstwerk genaamd DATA GATE en gemaakt door Ouchhh Studio. Het acht meter hoge kunstwerk wilde de artistieke impact van data in de kunst laten zien. De AMP stage was in een grote kas waardoor het zonnetje hier heerlijk door heen scheen. Hier hebben wij genoten van een house setje van Toman waarbij de stage steeds voller begon te raken.
Tijd om weer even verder te gaan kijken wat dit festival te bieden heeft. We liepen langs een grote hijskraan waarbij er bovenop zelfs een stage zou zijn. Hier was een beperkte capaciteit en stond eigenlijk de hele dag wel een rij voor dus helaas ben ik geen kijkje gaan nemen. Deze editie was er ook een stage in samenwerking met Boiler Room. Voor wie Boiler Room niet kent raad ik aan om even een kijkje te nemen op YouTube. Zij staan bekend om o.a. de legendarische live streams op YouTube. De DJ werd omringd door dansende bezoekers en dit gaf een enorm leuke sfeer aan de stage.
De afgelopen weken zag ik veel filmpjes voorbij komen waarin iedereen erg enthousiast was over Chris Stussy dus wij wilde hem niet missen. Terug naar de AMP stage waar het erg druk was en je kon wel zien dat dit de populairste stage was! Hij draaide zijn bekende unreleased nummer: Midtown Playground. Wij kunnen niet wachten tot deze uitkomt, maar helaas moeten we tot na de zomer wachten! Het was alleen zo druk dat we toch maar bij de andere stages zijn gaan kijken.
We liepen een groot gebouw binnen waarbij links de LIVE stage was met een grote lichtbalk aan de bovenkant die door de hele zaal ging. Toen ik hier aan kwam stond tot mijn verbazing iemand hier te zingen. Ik vond het leuk om even te kijken maar geef mij toch maar liever techno. Gelukkig was hier naast de Generator stage te vinden. Een hele grote hal met een industriële uitstraling met Paula Temple achter de decks, meer heb ik niet nodig! Opgevolgd door Cera Khin die er weer voor wist te zorgen dat niemand in stil stond.
De Modular stage was binnen en had door de lichten boven aan de stage en het kunstwerk achter de dj een indrukwekkende uitstraling. Moderat had met een magische mix van house en minimal techno de eer om deze stage af te sluiten. Aan het einde van de avond koelde het wel af dus wij bleven lekker bij de Generator stage om de set van Klangkuenstler nog even te zien en daarna was het alweer tijd om naar huis te gaan.
Eindcijfer en conclusie
DGTL heeft mij positief verrast door de verschillende soorten elektronische muziek die er werd aangeboden. Ik vind het enorm leuk om meer te leren over elektronische muziek en nieuwe subgenres te ontdekken dus dat was zeker geslaagd voor mij! Daarnaast de aankleding en de kunst ook heel gaaf om te zien. Ik had van te voren al gehoord dat DGTL hierom bekend staat maar als je er zelf bent dan ervaar je het pas echt. Kortom DGTL is zeker een aanrader. Zie ik jou bij de volgende editie?