Van uitdaging tot marktleider: het succesverhaal van Festival Cadeaukaart

Zeven jaar geleden had Rowdy Baltus (32) een tof idee: een cadeaukaart waarmee je zelf kunt kiezen naar welk festival je gaat. Wat begon als een concept op papier, groeide uit tot een innovatieve betaalmethode die niet meer weg te denken is uit de festivalwereld. Met slimme technologie, strategische samenwerkingen en doorzettingsvermogen wist hij Festival Cadeaukaart in korte tijd op de kaart te zetten. En nu, met beschikbaarheid bij meer dan 1.600 winkels en acceptatie bij 1.000+ festivals per jaar, is het bedrijf genomineerd voor de ‘Giftcard van het Jaar’-verkiezing in de categorie ‘Dagje Uit & Dagje Weg’. Een bekroning op het harde werk en de impact die het product heeft binnen de festivalindustrie. Wij stelden hem een aantal vragen.

Festival Cadeaukaart

Het ontstaan van een innovatief idee

Tijdens zijn studie bedrijfseconomie en het organiseren van dance-evenementen ontdekte Rowdy een gat in de markt. “Ik ontdekte dat er in de festivalwereld nog geen specifieke cadeaukaart bestond waarmee je festivaltickets kon kopen,” vertelt hij. Waar cadeaukaarten in retail en horeca al groot waren, bestond er nog geen specifieke festivalcadeaukaart. Hij zag een enorme potentie en zette zijn idee om in actie. Maar de weg naar succes was niet zonder uitdagingen.

Overwinnen van obstakels

De grootste hindernis? Het overtuigen van ticketingproviders en festivalorganisaties om een nieuwe betaalmethode te integreren. “De grootste uitdaging was om de eerste samenwerkingen te sluiten,” legt Rowdy uit. “Ticketingproviders werkten al jaren met vaste systemen en festivalorganisaties met dezelfde betaalmethoden. Hierdoor waren zij terughoudend om een nieuwe betaalmethode te integreren.” Net toen de lancering in maart 2020 gepland stond, legde de coronapandemie de hele festivalindustrie stil. Toch gaf Rowdy niet op. Hij richtte zich op de lange termijn en bouwde in de tussentijd een solide technologische infrastructuur. Zodra festivals weer op gang kwamen, was Festival Cadeaukaart klaar om te groeien.

Wat maakt Festival Cadeaukaart uniek?

Festival Cadeaukaart onderscheidt zich door een volledig geautomatiseerd verzilversysteem. “Wat Festival Cadeaukaart uniek maakt en onderscheidt van traditionele giftcards is de volledige integratie met ticketingproviders en het geautomatiseerde verzilveraanbod,” zegt Rowdy. Dankzij API-koppelingen en AI-technologie wordt het festivalaanbod elk uur geüpdatet, waardoor consumenten altijd real-time kunnen zien waar ze hun cadeaukaart kunnen besteden. Dit is een primeur in Nederland, waar veel andere cadeaukaarten nog handmatig werken. De kaart is niet alleen te gebruiken voor tickets, maar ook voor festivalmunten, lockers en merchandise.

Een win-win voor festivalorganisatoren

Voor festivalorganisatoren biedt Festival Cadeaukaart een risicoloze manier om extra publiek te bereiken. “Evenementenorganisatoren kunnen zich kosteloos bij ons aanmelden, en nadat zij hun ticketingprovider hebben gevraagd om de Festival Cadeaukaart als betaalmethode te activeren, worden hun evenementen automatisch aan ons doorgeschoten,” legt Rowdy uit. Organisatoren betalen geen kosten en ontvangen zelfs een positief tarief per geslaagde transactie, wat deze betaalmethode aantrekkelijker maakt dan traditionele opties als iDeal of PayPal.

Impact op de festivalindustrie

Door samenwerkingen met grote retailers zoals Albert Heijn en Kruidvat België heeft Festival Cadeaukaart festivalbezoek toegankelijker gemaakt. “Dankzij de retaildistributie is het voor consumenten eenvoudiger dan ooit om een festivalbeleving cadeau te geven,” zegt Rowdy. Het concept speelt perfect in op de trend van ervaringscadeaus: steeds meer mensen geven liever een belevenis dan een fysiek product.

De toekomst: groei en internationalisatie

De ambities van Rowdy reiken verder. “Mijn missie is dat uiteindelijk zo veel mogelijk evenementenorganisaties gebruik maken van onze doelgroep en betaalmethode,” vertelt hij. De eerste stappen richting internationale uitbreiding zijn gezet, met België als eerste buitenlandse markt. Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk staan op de planning. Ondertussen blijft hij werken aan verbeteringen, zoals verdere optimalisatie van de AI-gestuurde festivalagenda.

Stem op Festival Cadeaukaart!

Met deze innovatie in de festivalindustrie is Festival Cadeaukaart genomineerd voor de ‘Giftcard van het Jaar’-verkiezing. Wil jij dat deze revolutionaire cadeaukaart wint? Breng je stem hier uit en help om dé giftcard voor festivalgangers tot winnaar te bekronen!

Festival Cadeaukaart – Het leukste cadeau van Nederland!

REVIEWS
Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]