Gezond eten op festivals | #fitboy & #fitgirl

Gezond eten op festivals

De maand januari is allang weer voorbij, maar dat betekent niet dat we onze goede voornemens zomaar aan de kant schuiven. Het festivalseizoen staat namelijk voor de deur en dan willen we natuurlijk wel op ons best zijn. Een goede motivatie om gezond en sportief te doen dus, maar laat dat festivalseizoen nou ook nét een niet zo’n gezonde periode zijn. Wat kunnen we daaraan doen?

Festivals & gezond doen: gaat dat wel samen?

Doe je je uiterste best om gezond te eten en veel te sporten, maar houd je ook wel van een feestje? Waarschijnlijk heb je dan al gemerkt dat het lastig kan zijn om op een festival je gezonde patroon voort te zetten. Qua beweging zit het vaak wel goed, als je maar genoeg danst of hakt 😉

Maar al die frikandellen, friet en nacho’s… het eten op festivals is over het algemeen vaak hetzelfde en niet zo gezond 😉 Toch jammer als je zo hard je best doet om gezond te eten en veel te sporten, want als je écht van festivals houdt, staat er een drukke (en ongezonde) periode voor de deur.

Fitboy fitgirl festival

Festivals & gezond: hoe streng moet je zijn?

Velen van ons kennen of hanteren de 80/20 regel en dat is helemaal niet zo’n gek idee. De meesten van ons eten bijvoorbeeld doordeweeks erg gezond en staan zichzelf in het weekend toe om eens te zondigen. Dat maakt het vaak makkelijker om een gezond eetpatroon vol te houden.

Maar we moeten ook kunnen genieten toch? Als je normaal gesproken hard je best doet om gezond te eten, mag je jezelf soms best eens toestaan om lekker te genieten op een festival. Zeker gezien je genoeg calorieën verbrandt door veel te lopen en dansen, kan dat ene frietje weinig kwaad.

Hoe gezond zijn festivals

Wat kun je doen om het zo gezond mogelijk te houden?

Mocht je nu toch graag ook op festivals je gezonde eetgewoontes voortzetten, dan zijn er wel een aantal dingen waar je rekening mee kunt houden. We sommen een aantal #fitboy & #fitgirl tips op:

  • Zorg dat je voordat je naar een festival gaat stevig gegeten hebt, dat scheelt een hoop honger (en muntjes)!
  • Plan je maaltijden vooruit. Zo kun je zorgen dat je op de dag van een festival bijvoorbeeld als ontbijt al flink wat benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt en dan hoef je je de rest van de dag niet zo’n zorgen te maken.
  • Dans & struin lekker rond, dan heb je dat ene frietje zo gecompenseerd 😉
  • Soms denken we dat we honger hebben, terwijl we eigenlijk dorst hebben: drink dus veel water.
  • Mocht je nu denken: ja, maar water is zo duur… Koop dan één flesje en vul deze indien mogelijk.
  • Verblijf je op een festival camping? Dan heb je in de meeste gevallen de mogelijkheid om zelf eten mee te nemen. Als je slim inkoopt, kun je het hele weekend lekker, gezond én goedkoop eten.
  • Kijk eerst eens goed rond voordat je wat bestelt. Steeds vaker zijn er mogelijkheden zoals shakes, smoothies en falafel. Vaak kun je ook een appel of banaan kopen: niet al te duur, gezond én je kunt daarmee weer eventjes vooruit.
  • Moet je glutenvrij eten? Over het algemeen kun je dan bijvoorbeeld terecht bij de nacho tent of bij de friet kraam. Vraag wel altijd na of de frietjes apart gebakken worden van de snacks, anders kan dit problemen opleveren en dat is het laatste wat je wilt op een festival!
  • Eet je vega(n) of heb je een lactose intolerantie? Een frietje ketchup of curry is eigenlijk altijd wel verkrijgbaar, soms zijn de vegetarische loempia’s ook vegan (altijd even navragen voor de zekerheid) en steeds vaker vind je ook een pita falafel op festivals (check wel het sausje). Nacho’s zonder kaas kan voor veganisten ook, mits er geen kaassmaakje aan de nacho chips zelf is toegevoegd.

Vergeet niet: je leeft maar één keer, af en toe wat ongezonds mag best. Jezelf teveel druk opleggen, werkt alleen maar averechts. Want wat je niet MAG eten van jezelf, ga je alleen maar craven. Geniet met mate van ongezond eten en volle bak van het festivalseizoen! Heb jij nog festival health tips?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *